SANTYKIAI

ATSAKO PSICHOLOGĖ: Mano anyta žino geriau… eina jinai šikt5 min read

11 kovo, 2020 3 min
Monika Kuzminskaitė

Autorius:

Monika Kuzminskaitė

ATSAKO PSICHOLOGĖ: Mano anyta žino geriau… eina jinai šikt5 min read

Reading Time: 3 minutes

Mano anyta žino geriau. Už visus. Viską. Kada gali, kaip tik gali, ji stengiasi kontroliuoti mano ir mano šeimos gyvenimą: užsuka į namus neperspėjus, perdėlioja daiktus, paragavus mano virtos sriubos visada pasakys, kad per prėska, jei vaikas užklotas miega – atklos, nes per karšta, jei neužklotas – pabambės, jog nesaugau ir peršaldysiu. Anądien net mano auklė prasitarė, kad ji atvažiuoja, kai mūsų nėra namie ir aiškina jai, kaip su mažyliu elgtis. Dar šiandien iš ryto buvo atlėkus, atvežė savo keptų kotletų ir paklausė, ar taip jau esu pavargus, kad neturiu kada galvos išsiplauti ir chalato į normalų rūbą pasikeist. Eina jinai šikt. Tik va, nežinau, kas čia su ja tvarkytis gali, nes mano vyrui visos jos nesąmonės – meilė išraiška, o mane užknisa taip, kad negaliu.

Help me, please!

G.
————
Atsako LAIMĖS DIETOS konsultantė, psichologė MONIKA KUZMINSKAITĖ:

Laimes dieta Patreon banner

Sveika. Jaučiu, kaip daugybei marčių kraujas ima kaisti skaitant tai, ką rašote. Deja, tokia situacija labai dažnai pasitaiko. Paprastai, gimus anūkams, močiutės širdyje gimsta ryžtas būti geresne mama. Geresne, negu buvo ji pati. Geresne, negu buvo jos mama. Šiaip ar taip, tai jos pasaulio vaizde yra situacijos „ištaisymas“. Kad nebūtų taip paprasta, tai nebūtinai yra aiškiai suvokiama minčių gija, ar, sakykim, įmantriau, įsisąmonintas psichinis procesas. Kita dedamoji dalis yra tai, kad sūnaus mama dažnai gali jausti konkurenciją su marčia – sūnaus globėjos vaidmenį anyta perleido marčiai, bet ji nėra tokia „gera“, kaip ji – ir čia kalbam ne apie tikrus palyginimus, o apie tai, kad ji kitokia, nei anyta. Praradimo sukeltos nevilties fone skirtumai dažnai tampa trūkumais. Nepaisant to, kad sūnus greičiausiai neliks gyventi su mama ir tikrai niekada su ja neturės anūkų. Šiame procese tiesiog nėra labai daug logikos ir racionalumo. Pažiūrėjus iš evoliucinės pusės, močiutės siekis rūpintis anūkais taip pat buvo palankus elgesys – kai mamos ir tėčiai medžiojo ir rinko, močiutės prižiūrėjo genties vaikus. Taip, dabar ne akmens amžius, taip, dabar pagalbos nereikia, o ir jūs nemedžiojat. Tačiau sudėjus į vieną puokštę viską – instinktą globoti, neviltį dėl prarasto sūnaus ir savęs lyginimą su kitomis mamomis – anyta turi daugybę priežasčių, kaip jūs sakote, „kontroliuoti“. Kadangi retai kuris tai įvardina kaip kontrolę – nes tai skamba agresyviai ir socialiai nepriimtinai – tai visa ši veikla gauna avinėlio kailį prisidengti ir yra vadinama rūpesčiu ir pagalba, o kartais ir meile. Visa tai yra niekaip ne asmeniška, ir tikrai nepriklauso nuo to, kiek realiai pagalbos jums reikia, tai matosi ir iš jūsų pavyzdžių. Nesvarbu, ką jūs darote, „pagalba“ turi būti suteikta, nes nepadedant anyta jausis visiškai nereikalinga. O štai šis jausmas yra labai sunkus. Ką daryti? Pradžiai nustatykite ribas – sugalvokite, kur jums pagalbos nereikia, o kur priimsite. Jei kelsite sau uždavinį „noriu, kad ji tokia nebūtų“, tai iš karto užsiduosite sau labai daug ir, sakykim, neįmanomo darbo. Ji tokia jau yra, ir pakeisti kertines asmenybės savybes nėra paprasta net ilgametės terapijos priemonėmis. Geriau svarstykite konkrečiau. Į pagalbos siūlymą sakykite „ačiū, mes susitvarkom“, „kaip dabar vaikus auginti lengva, jums niekaip nepavydžiu skalbimo, virimo, netinkamo dydžio graužiančių rūbų ir eilių prie dviem dydžiais per didelių batų „ant išaugimo““. Apgalvokit tas situacijas, kurios jus labiausiai erzina, ir pradėkit ribų braižymo planą. Tai, kas nėra įprasta jai, bet yra įprasta jums su vyru, yra jūsų tvoros pusė. Anytai gali atrodyti kitaip, bet ji turi tam teisę. Tegul jai atrodo kitaip. Tai nėra priežastis jums kažką keisti. Kažką keisti galėtumėt susitarę su vyru. „Prėska? Prašau, druskinė. Mums patinka taip, bet kiekvieno skonis kitoks – tai jūs pasisūdykit“. „Ačiū, netvarkykit – palikit ir mano to džiaugsmo, aš po to nerasiu, kur kas mūsų namuose padėta – geriau sėskit (arba išvirkit mudviem) kavos“.  Arba galiausiai – universalus „gerai, aš apie tai pagalvosiu“ – bet ne t ir po to neprivalote nieko keisti, jeigu nematote priežasties. Pagalvojote, nutarėte, kad ne – ir viskas. Čia savo lūkesčiams reiktų pasakyti, jog tokios situacijos, kur jūs viską darot gerai – tiesiog nebus, nes ne jūsų gerume čia šuo pakastas. Tai mūšis, kurio tiesioginėje kovoje nelaimėsite. Anyta privalo parodyti, jog rūpinasi – ir privalo prieš save pačią. Todėl visada atsiras šimtas kritikos taškų. Kita vertus, visada gerai turėti sritį, kur pagalba tikrai praverstų. Kaskart galite sakyti – „ne, ačiū, nevažiuokit – bet gal geriau galėtumėt atvažiuoti penktadienį ir išleisti mus į kiną?“. Suprantu, kad jums nelengva, linkiu kantrybės, aiškių ribų nustatymo ir pasirinkimo kovų bei ginčų, kuriose dalyvausite – pasverkite, kuriose galite laimėti tik su „ačiū, pagalvosiu“.

Dėl psichologės Monikos Kuzminskaitės konsultacijų kreiptis galite tiesiogiai, per Šaukštas proto paskyrą Facebooke. Monika konsultuoja ir skype programa bei gali prisitaikyti prie jums patogiausio laiko. Pirmyn!

P.S. Klausimų visomis temomis lauksime [email protected] – anonimiškumą garantuojame. Džiaugiamės kiekvienu jūsų laišku bei į kiekvieną jų atsakome, tad rašykite net ir tada, kai klausimo nėra, o rašyti tiesiog norisi!

Monika Kuzminskaitė

Monika Kuzminskaitė

Aš Monika Kuzminskaitė. Psichologija yra mano antroji profesija - tačiau tik laike, o ne pagal tai, kaip man tai svarbu ir patinka. Baigiau VU Psichologijos bakalauro ir VU Sveikatos psichologijos magistratūros programas; parašiau baigiamuosius darbus apie vaikų gimimo eiliškumo poveikį vaikų elgesiui ir emocijoms ir sveikos vaikų mitybos rūpesčius, kylančius tėvams. Esu Lietuvos psichologų sąjungos narė. Dabar mokausi kognityvinės elgesio terapijos Aarono Becko ir Judith Beck insitute (Beck institute for Cognitive Therapy), baigiau šiuos kursus: Essentials of CBT, CBT for Depression and Suicide prevention, CBT for Anxiety, CBT for Personality Disorders, CBT for Weight Loss and Maintenance.
Patiko straipsnis? Paremkite puslapį Patreone (spauskite mygtuką, esantį žemiau).