SVEIKATA

Pasidaryk didžiausią dovaną sau (ir kitiems)5 min read

9 birželio, 2020 3 min
Rimantė Kulvinskytė

Autorius:

Rimantė Kulvinskytė

Pasidaryk didžiausią dovaną sau (ir kitiems)5 min read

Reading Time: 3 minutes

Aš niekada nepabūdavau. Geriau pagalvojus, aš būdavau arba praeityje arba ateityje. Taip jau veikia mūsų smegenys: jos paima informaciją, palygina su tuo, kas jau išsaugota ir patirta, ir iškart prognozuoja, kaip ta informacija paveiks tavo ateitį. Štai dabar geriu kavą, žinau, kad nuo jos atsibundu, ir jau gerdama laukiu, kada pražvalėsiu ir imsiuos darbų, tuomet galvoju apie darbus, ką reiks padaryti pietums, ko nepamiršti važiuojant pas draugus ir t.t. O kur pasimėgavimas kava? Juk tai kavos PERTRAUKĖLĖ. Per kurią pertraukinėju pačios savo malonumą.

Taip amžinai – mes gyvenam, dirbam, tobulėjam dėl ateities akimirkų, bet niekada tose akimirkose nesustojame. Tai, sakykit, kokia prasmė dėl jų stengtis?

Prasmė atsiranda tik atradus sąmoningumą. Kai jauti žemę po kojomis, jauti iš tikrųjų, su visais akmenimis, duobutėmis, dulkėmis, kai labai sąmoningai suvoki aplinką ją tyrinėji, geri į save, stebi savo jausmus tą akimirką. Kai pirmąkart išgirdau apie sąmoningumą, man tai atrodė „pfff…kas čia yr“. Bet yr. Yr reikalų, chebryte. Tai yra SUNKUS darbas mūsų nuolat užvestoms smegenims, kur viskas lentynėlėse, kur viskas suplanuota ir planas A gimdo planą B.

Laimes dieta Patreon banner

Sąmoningumas – tai praktika, kurios metu tikslingai sutelkiame dėmesį į dabartinį momentą, šią akimirką, priimdami ją, jos neteisdami ir nevertindami. Ir, jei tai pirmas jūsų LAIMĖS DIETOS straipsnis, žinokite, pasirinkote puikiai, nes sąmoningumas, mano nuomone, yra vienas kertinių laimės paieškos momentų.
Jeigu jo išmoksite, jei dovanosite sau laiko pabūti sąmoningiems, sumažės nerimo ir streso priepuoliai, pagerės miegas, susitrauks tos valandos, kuriomis jaučiatės taip, lyg visi pasaulio darbai griūva ant jūsų pečių. Sąmoningumas padeda vertinti ir džiaugtis tuo, ką turime. Tikrai tikrai, šitame beprotiškame pasaulyje sąmoningas buvimas yra labai patvarus ir patikimas įrankis kovai su beprotybe.

Anądien pietaudama su Ignu Krupavičium patraukiau jį per dantį, kai n-tąjį kartą išsitraukė telefoną.

– Kaip koks durnius, – sakau.
– Tikrai. Kaip durnius, – pritarė ir prisipažino, kad bando sąmoningai bent valandėlę per dieną atsiriboti nuo telefono ir reikalų. – Einu gatve, žiūriu į paukščius, o tuomet idėja šauna ir jau traukiuos telefoną… o tada sau sakau: „Ignai, gi pažadėjai sau ramybės valandą“.

Aš tokia pat. Ilgai laukiu pietų, o pietaudama net nežiūriu į lėkštę. Kemšu tuščiu žvilgsniu ir dėliojuos, ką veiksiu pavalgiusi.

Ir tik neseniai suvokiau, kad taip atimu iš savęs visą momento magiją. Magiją, kurią jaučia vaikai, bet ne todėl, kad jie apdovanoti, bet todėl, kad jei į kažką įsigilini, magiją visuomet atrasi. Ar tai vaza, ar duonos riekė, ar skonis, ar kvapas, ar tu pats ir tavo šąlančios rankos. Angliškai tai vadinama to be present. Ir tik dabar susimąsčiau, kad present reiškia ne tik buvimą esamajame laike, tai reiškia ir dovaną. Sąmoningas buvimas yra didžiausia dovana sau ir kitiems. Nesvarbu, kur esate – jei darbiniame susitikime, tai būkite jame visu 100%, jei esate su vaikais, būkite, negalvodami, apie tai, kad dar skalbinius reikia sulankstyti, jei esate su mylimuoju, būkite su juo – žiūrėkit į jį, klausykit jo, kalbėkitės, jei esate su savimi, būkite – lepinkite save, glostykite, padarykite tempimo pratimus, suvalgykite ką nors skanaus, pagirkite save, būkite čia ir dabar. Ne praeityje ir ne ateities planuose.

Sąmoningo buvimo pratimai, kuriuos darau aš

– Turiu savo vietą namuose, kurioje būnu su savo mintimis, į kurią ateinu nurimti, pasėdėti ir pasidžiaugti kvapais, garsais ir pojūčiais tą akimirką. Man atrodo, kad mano kūnas jau išmoko, kad toje vietoje reikia atsipalaiduoti.

– Sąmoningai stengiuosi  negalvoti apie praeitį ir ateitį. Būnu čia. Jei mintys nuslysta, sugrąžinu jas atgal į akimirką. Tam labai padeda kvėpavimo klausymąsis.

– Leidžiu sau nieko nedaryti. Tiesiog būti. Ne visada reikia bėgti. Kūnui taip pat reikalingas persikrovimas.

– Visada stengiuosi atkreipti dėmesį į savo žodžius, mintis, veiksmus ar dalykus, kurie motyvuoja mane. Kas už viso to stovi? Kokios to priežastys? Ar tai, ką aš kalbu, kuria vertę, ar aš tik puikuojuosi? Ar tai, ką darau, yra būtina? Būti sąmoningu – tai visada eiti su gerais ketinimais ir ateiti iš gerų norų, šviesių vietų.

– Pagaunu savo negatyvą. Visi mes vieni kitus teisiame ar vertiname. Tai – žmogiška. Bet būti sąmoningu – tai pagauti savo neigiamas mintis ir jas išmesti. Nuomonės nėra amžinos, jos keičiasi, tad nebūtina prie jų prisirišti ir jomis apsikarstyti.

– Grįžtu į dabartį. Jei pradedu nervintis dėl ateities, ar gailėtis dėl praeities poelgių, persuku savo dėmesį į dabartį. Sustabdau save ir garsiai pasakau, kad praeities nepakeisiu, o ateitis dar neįvyko. Gyvenu čia ir dabar.

– 3 minutes žiūriu į degančią žvakę, į spragsinčią liepsną ir varvantį vašką.

– Geriu kavą be telefono – tik žiūrėdama į aplinkinius ir juos tyrinėdama po detalę.

– Lėtai valgau šokoladą. Užsimerkusi išjaučiu kiekvieną kąsnelį.

– 100 kartų šepečiu perbraukiu plaukus.

– Nuo namų iki darbo stalo einu negalvodama apie darbą.

– Žaidžiu su Luna. Būnu mūsų kuriamose pasakose. Statau Lego. Nesiblaškau. Jei skiriu vaikui pusvalandį, nusistatau žadintuvą ir ramiai sau būnu.

– Nepykstu ant savęs, kai dėmesys nuo akimirkos nuslysta į darbus, kai į meditaciją įsiskverbia koks prisiminimas apie neatrašytą meilą. Švelniai save sugrąžinu atgal.


Daugiau Laimės dietos straipsnių skaitykite čia.

 

Rimantė Kulvinskytė

Rimantė Kulvinskytė

Esu žurnalistė, televizijos ir radijo laidų vedėja, mama, žmona, dukra ir draugė. LAIMĖS DIETA yra mano kelionė ir bandymas sujungti visus šiuos vaidmenis taip, kad kiekviename jų jausčiausi laiminga. Čia dalinuosi savo asmeniniais išgyvenimais, patirtimis ir pamokomis, kurios suteikia drąsos pradėti dieną. Labai tikiuosi, kad čia rasi kažką artimo sau.
Patiko straipsnis? Paremkite puslapį Patreone (spauskite mygtuką, esantį žemiau).