SVEIKATA

Baimė atsiliepti telefonu – kodėl ji kyla ir kaip ją įveikti?4 min read

27 gegužės, 2020 3 min
Monika Kuzminskaitė

Autorius:

Monika Kuzminskaitė

Baimė atsiliepti telefonu – kodėl ji kyla ir kaip ją įveikti?4 min read

Reading Time: 3 minutes

Šįkart klausimas LAIMĖS DIETOS konsultantei, psichologei Monikai Kuzminskaitei, manau, aktualus daugeliui mūsų – telefono baimė gan plačiai paplitusi, ir aš pažįstu daugybę žmonių, tarp jų – ir aš, kurie pirmenybę teikia žinutėms ir laiškams. Bet ne pokalbiams telefonu. Ačiū mūsų skaitytojai už tai, nad įvardijo šią baimę ir nusprendė pasinaudoti galimybe gauti virtualią Monikos konsultaciją (šiaip, čia ne bajeris – Monika konsultuoja ir Skype, ir per Messengerį, jūs tik konsultuokitės!)

Tai štai, kaip skambėjo laiškas:

„Nežinau, ar čia rimta, ar nerimta, bet man gal tiesiog smalsu, kodėl taip yra. Aš bijau atsiliepti į nepažįstamus numerius. Jeigu ekrane matau numerį, o ne vardą, tuomet palaukiu, kol nustos skambėti, ir parašau žinutę, paklausiu, kas čia. O tada jau perskambinu. Šiaip ragelio nelabai mėgstu kelti, verčiau rašau žinutes. Ir mėgstu, kai skambinu aš, o ne man. Net artimiesiems kartais nepakeliu specialiai, o tada perskambinu. Tai dėl to nuolat sulaukiu replikų iš serijos „tau tai niekad nepriskambinsi“. Man ši baimė tikrai nėra maloni, bet aš visaip save guodžiu, kad jei žmogui svarbu, tai man nepakėlus, parašys žinutę ir kad skambinimas yra brutalus įsiveržimas į mano asmeninę erdvę, jeigu aš, pavyzdžiui, vakarieniauju su šeima – juk nemesčiau visko ir nepradėčiau kalbėti su vidury svetainės stovinčiu nepažįstamuoju. Ar aš normali? Ar yra būdų įveikti tą atsiliepimo baimę?“


————

Sveiki. Ramybės, tiktai ramybės. Jūs tikrai normali – žmonės tokie įvairūs, kad įvairios keistenybės jokiu būdu nelaikytinos nenormalumu, greičiau jau normalu jas turėti. Tačiau viskas, kas jus rimtai neramina, yra rimta. Nemenkinkite be reikalo savo rūpesčių – kitaip juos bus labai lengva „pašluoti po kilimu“, iš kur jie jus persekios neaiškaus nerimo ir košmarų pavidalu. Kodėl jums taip nutinka? Gali būti, kad kažkada atsiliepėte ir dėl kažko stipriai išsigandote, ir šie du dalykai jūsų atmintyje stipriai „sukibo“. Toks prisiminimas gali būti ir nuskendęs į užmarštį – o gal galite pasistengti ir prisiminti būtent tokį įvykį.

Laimes dieta Patreon banner


Tai, ką galvojate dabar – kad žmogus perskambins, ar kad nemestumėt vakarienės – jau yra jūsų atsiliepimo baimę stiprinantis vengimo elgesys. Taip jūs paaiškinate sau, kodėl jūs, neatsiliepdama skambinančiam, elgiatės gerai. Tačiau, kaip sakote, ši reakcija yra nemaloni, todėl vertėtų apsvarstyti, ar esate pasiruošusi jos atsikratyti.


Baimė paprastai mažėja tada, kai kartojate tą patį elgesį tol, kol baimė pamažu susilpnėja iki nepastebimo lygio. Jei niekada nesate nuo tiltelio į vandenį, pirmas kartas turbūt gniaužtų kvapą iš baimės. Jei tai darote jau nuo vaikystės savo gimtajame kaime – apie baimę net nepagalvojate. Galvai tiesiog „nusibosta“ bijoti tų dalykų, kurie nuolat baigiasi saugiai. Daug galvoti apie tai visai nebūtina – reikia tik nuosekliai kartoti tai, kas atrodo baisu. Tam, kad jums „nusibostų“ bijoti atsiliepti, reikėtų susiplanuoti nebebijojimo „kopėčias“.

Ant pirmos pakopos – kas nors labai paprasto, pavyzdžiui, ramiai ir jaukiai sėdint, maloniai nusiteikus, sąmoningai susikaupti ir mintyse įsivaizduoti, kad jums kažkas skambina. Daugiau nieko. Jūs tikrai žinote, kad niekas neskambina (galite net tam kartui išjungti telefoną) – reikia tik įsivaizduoti.

Antra pakopa jau sudėtingesnė – įsivaizduokite, kad skambina pažįstamas žmogus, ir jūs atsiliepiate. Tik „klausau“, ir viskas.

Trečia pakopa – „klausau, labas, kaip sekasi“ – tebūnie tai trumpas ir nerūpestingas pokalbis. Viskas dar tik mintyse. Kiekvienai pakopai skirkite pakankamai laiko. Kiekvieną veiksmą pakartokite kelias dešimtis, o gal ir kelis šimtus kartų. Neskubinkite savo baimės, tegul ji irgi atsipalaiduoja. Kai galite sau pripažinti, kad tai visai nebaisu – ne nemalonu, bet nebaisu – lipkite viena pakopa aukščiau.

Toliau situacijas dar labiau artinkite prie realybės. Paprašykite, kad jums paskambintų šalia sėdintis pažįstamas žmogus – toks, kuris žino, ką jūs darote, ir kodėl jums reikia regimai be reikalo (nors iš tiesų – su didele pagalba) paskambinti. Iš pradžių tik išgirskite, kaip skamba telefonas ir pažiūrėkite į jį. Po to atsiliepkite. Sekantis „lygis“ – tegul tai jau būna skambutis be skambinančiojo šalia. Galite apsvarstyti, gal jau galite atsiliepti kuriam nors vienam iš jums dažniau skambinančių žmonių, gal namiškiui. Vėliau – kas pakopą didinkite žmonių ratą, arba atsiliepkite kas penktą, kas trečią, kas antrą skambutį. Vieną dieną galėsite drąsiai atsiliepti į bet kurį skambutį, ir paploti sau per petį už paskutinę įveiktą pakopą. Tada būtinai parašykite, kaip jums sekėsi 🙂

Linkiu jums truputėlio ryžto, kantrybės, ir nenuleisti rankų. O net jei ir pasidarytų sunku – ir kopėčių pusiaukelėj bus lengviau, nei nepradėjus jomis kopti. Vis tiek pabandyti verta!

—-

Dėl psichologės Monikos Kuzminskaitės konsultacijų kreiptis galite tiesiogiai, per Šaukštas proto  paskyrą Facebooke. Monika konsultuoja ir skype programa bei gali prisitaikyti prie jums patogiausio laiko. Pirmyn!

P.S. Klausimų visomis temomis lauksime [email protected] – anonimiškumą garantuojame. Džiaugiamės kiekvienu jūsų laišku bei į kiekvieną jų atsakome, tad rašykite net ir tada, kai klausimo nėra, o rašyti tiesiog norisi!

 

Monika Kuzminskaitė

Monika Kuzminskaitė

Aš Monika Kuzminskaitė. Psichologija yra mano antroji profesija - tačiau tik laike, o ne pagal tai, kaip man tai svarbu ir patinka. Baigiau VU Psichologijos bakalauro ir VU Sveikatos psichologijos magistratūros programas; parašiau baigiamuosius darbus apie vaikų gimimo eiliškumo poveikį vaikų elgesiui ir emocijoms ir sveikos vaikų mitybos rūpesčius, kylančius tėvams. Esu Lietuvos psichologų sąjungos narė. Dabar mokausi kognityvinės elgesio terapijos Aarono Becko ir Judith Beck insitute (Beck institute for Cognitive Therapy), baigiau šiuos kursus: Essentials of CBT, CBT for Depression and Suicide prevention, CBT for Anxiety, CBT for Personality Disorders, CBT for Weight Loss and Maintenance.
Patiko straipsnis? Paremkite puslapį Patreone (spauskite mygtuką, esantį žemiau).