SANTYKIAI

Kaip ir kur nubrėžti ribas vaikui5 min read

11 rugpjūčio, 2021 3 min

Autorius:

Monika Kuzminskaitė

Kaip ir kur nubrėžti ribas vaikui5 min read

Reading Time: 3 minutes

Sveiki! 🙂

Mes su vyru auginame dvynukus berniukus, šiuo metu jiems 2 metai. Sunku jau vien tai, kad sugaudyti juos reikia bent dviejų žmonių 😀 bet ir namuose jie be galo altyvūs, aišku, tai gerai, bet…vis dažniau susiduriam su jų nepaklusnumu, atrodo, kad ir ką besakytum, darys priešingai. Stengiamės leisti nemažai, kad kuo daugiau pažintų, bet kaip nubrėžti ribas, kurių jie nesupranta? 😕 daužo daiktus, daužo duris, specialiai su jėga darinėja stalčius, mėto iš balkono daiktus, lipa ant stalo viską ko prašai, kad nedarytu, daro priešingai 😕 gal psidalinrumėt kokiom mintim ar patarimais ar knygom 🙂 dėkoju 🙂


Sveiki, mieli tėveliai! Smagu, kad auginate du labai guvius vaikus, esu tikra, kad jūsų namai kasdien tikrai pilni gyvybės 🙂

Laimes dieta Patreon banner

Ką gi, pradėkim nuo to, kas akivaizdu – judėti yra be galo smagu. Ypač mažam vaikui, kuris dar sąlyginai neseniai įvaldė gebėjimą tvirčiau dėlioti kojas, siekti, stumti, bėgti ir panašiai. Kaip bet kokiam jaunam gaivalui, iš pradžių šie gebėjimai yra ir neriboto džiaugsmo šaltinis, todėl yra naudojami ir be reikalo, ir be saiko. Supratimas, kada ir kur jie yra tinkamai naudoti, ateina su laiku. Tačiau dviejų metų vaikas dar neturėjo to „laiko“, o be to – yra dar gerokai per mažas galvoti logiškai, susieti priežastis ir pasekmes, ar nors kažką suprasti (nepaisant to, kad daug tėvų bent jau žodžiais nevilties akimirką klausia – kaip tu nesupranti?…). Ne, maži vaikai nesupranta ir negali suprasti, nes yra tokioje savo sveikos ir nuostabios raidos fazėje.

Tačiau visiems vaikams reikia taisyklių – kaip mes namuose darome, kaip mes elgiamės, kaip uždaryti duris yra gerai ir panašiai. Taisykles mažiems vaikams reikia ne aiškinti, o rodyti – taip, todėl, kad jie dar negali suprasti. Parodykite, pasimokykite ar pažaiskite kartu, kokiu stiprumu uždaryti duris yra gerai. Pagirkite vaikus už gerą ar gerėjantį rezultatą, ir ignoruokite netinkamą. Vaikai gerai atpažįsta ir jaučia emocijas – jūsų linksmą ir jūsų piktą balsą. Piktas balsas ir vaikams yra nemalonus, nekelia džiaugsmo, ir to užtenka. Žinoma, tai nereiškia, kad reikia šaukti, irgi daužyti daiktus ar juo labiau muštis. Tačiau baramasis balsas turėtų būti ne tas pats, kuriuo sakote – kaip puikiai sudėjai savo žaislus, labai tavimi didžiuojuosi. Lygiai taip pat vaikai atpažįsta balsą, kuris jiems reiškia, jog juos giriate. Todėl niekada nepraleiskite progos pagirsti vaikus už tai, ką jie daro gerai – kokio mažumo geras darbas bebūtų. Ir praleiskite beveik visas progas vaikus pabarti – nebent stabdote juos nuo didesnės žalos jų sveikatai ir gyvybei. Teigiama motyvacija visada suveikia geriau negu neigiama, vaikai visada labiau norės būti pagirti, negu išvengti barimo. Taigi, nustatydami taisykles, vadovaukitės principu – „štai už ką mes jus girsime“, o ne „taip daryti negalima“. Nesiimkite diegti daug taisyklių vienu metu. Išsirinkite tai, kas jums svarbiausia, apsiribokite dviem-trim dalykais, į kuriuos kreipiate daugiau dėmesio. Mažų vaikų dėmesio laukas irgi nėra beribis, ir jie tikrai negalės kontroliuoti savo elgesio absoliučiai visur.

Noriu atkreipti jūsų dėmesį ir į tai, kad (galbūt) siejate galimybę pažinti su ribų (ne)nustatymu. Leisti pažinti ir leisti daužyti yra ne visiškai tas pats. Leisti pažinti tai, kas yra priimtina, o kas ne – irgi labai svarbi pažinimo dalis. Leisti pažinti geriausiai tada, kai esate šalia, ir galite vaikams patvirtinti (kad ir žvilgsniu ar šypsena) – viskas gerai, viską darai gerai, toliau eiti saugu. Tada pažinimo gylis ir plotis yra gerokai didesni, nei paliekant vaiką kažką tyrinėti savarankiškai.

Atkreipkite dėmesį, ar vaikai gauna dėmesio iš judviejų tiek, kiek jiems reikėtų – kartais vaikai netinkamu elgesiu bando pritraukti bent tokio, baramojo dėmesio, jei jo negauna iš viso. Vaikams tėvų dėmesio reikia, kad gautų patvirtinimą – tai, ką jie daro, yra gerai pasaulis yra saugus ir pažįstamas, o ateitis yra graži (žinoma, tai irgi metafora, nes mes gerai nežinome, ką vaikai galvoja – greičiau jau šį jų lūkestį pavadiname „vaiko poreikiu jaustis saugiai“). Negavę tėvų dėmesio, vaikai nerimauja, nes nebesijaučia saugūs.

Galiausiai, paskutinis aspektas – jei jūsų vaikams smagu judėti, tačiau jie to negali daryti ten, kur tai daryti saugu – jie tai darys bet kur. Galbūt galite daugiau laiko praleisti su jais lauke, žaidimų aikštelėse, vandenyje – ten, kur jie gali iki soties išsidūkti, tada užsiimti griaunamąja veikla namuose tiesiog liks mažiau jėgų. Žinoma, tai stebuklingai visko neišspręs, taisyklės apie tai, kaip elgtis yra gerai, vis tiek yra reikalingos. Neužmirškite, kad taisykles vienodai taikyti turi visi namuose gyvenantys suaugusieji, kitaip mažiems vaikams aplinka tampa vėl nebeaiškia ir nesukuria saugumo jausmo.

Žinoma, viskas, ką rašau, yra dėmesio ir laiko reikalaujanti veikla, tačiau būdami suaugę ir racionalūs žmonės, tokį gebėjimą įgysite sąlyginai nesunkiai, ir tai bus vienas iš geriausių darbų, kuriuos galite nuveikti savo vaikų labui. Linkiu jums kuo didžiausios sėkmės šiame nuostabiame etape!


Dėl asmeninių psichologės Monikos konsultacijų rašykite jai tiesiai ir šviesiai (Arba tamsiai. Tinka visaip.) – susisiekti galite per Facebook puslapį Šaukštas Proto. Konsultacijos vykdomos jums patogiu laiku, Skype, Facebook platformose.

Monika Kuzminskaitė

Aš Monika Kuzminskaitė. Psichologija yra mano antroji profesija - tačiau tik laike, o ne pagal tai, kaip man tai svarbu ir patinka. Baigiau VU Psichologijos bakalauro ir VU Sveikatos psichologijos magistratūros programas; parašiau baigiamuosius darbus apie vaikų gimimo eiliškumo poveikį vaikų elgesiui ir emocijoms ir sveikos vaikų mitybos rūpesčius, kylančius tėvams. Esu Lietuvos psichologų sąjungos narė. Dabar mokausi kognityvinės elgesio terapijos Aarono Becko ir Judith Beck insitute (Beck institute for Cognitive Therapy), baigiau šiuos kursus: Essentials of CBT, CBT for Depression and Suicide prevention, CBT for Anxiety, CBT for Personality Disorders, CBT for Weight Loss and Maintenance.
Patiko straipsnis? Paremkite puslapį Patreone (spauskite mygtuką, esantį žemiau).