proTINGĖK

Mokykis iš geriausiųjų: kaip taupyti ir naudoti valios jėgą?4 min read

22 rugsėjo, 2020 3 min
Rimantė Kulvinskytė

Autorius:

Rimantė Kulvinskytė

Mokykis iš geriausiųjų: kaip taupyti ir naudoti valios jėgą?4 min read

Reading Time: 3 minutes

„Ar žinojai, kad kiekvienai dienai mes gauname tam tikrą valios kiekį?“, prieš savaitę, geriant rytinę kavą, manęs paklausė vienas bičiulis chirurgas.
Pradėjau juoktis, kad mano valios statinė visiškai tuščia. Tačiau daktaras pasakė, kad aš labai LABAI apsirinku. Valią mes naudojame nuolat, ir ją naudojame dalykams, kurių nenorime arba tingime daryti: darbui, buičiai, net kėlimuisi.

„Esant kai kurioms diagnozėms, tarkime, stipriai šizofrenijos formai, valios nebelieka. Toks žmogus negali net pajudėti, net šaukšto prie lūpų pridėti. Man teko skaityti apie vieną mokslininką, kuris savo šizofreniją suvaldo nenaudomas valios: jis daro tik tai, kas jam patinka, ir tik tada, kai norisi“.

„Vadinasi, jeigu manęs dieną laukia susitikimas, į kurį labai bijau eiti, ar treniruotė, kurioje lankytis tingiu, aš galiu jiems pasitaupyti valios?“ – net klausimas skambėjo juokingai.

Laimes dieta Patreon banner

„Taip, dešimtys neuromokslo ekperimentų patvirtino, kad mūsų valia yra ribota. Ir kad taupyti ją ne tik galima, bet ir reikia“.

Tad jeigu dirbate įtemptą protinį darbą, kuriame reikia daug kūrybos, sprendimų, tempo ar produktyvumo, tikriausiai žinote, kad geriausia savo versija galite būti trumpą laiką. Valios galia yra auksas. Ji turi būti taupoma ir dozuojama – tik taip būsite sėkmingi ir laimingi.

Profesorius, neuroekonomistas Baba Shiv atliko eksperimentą: studentų buvo paprašyta įsiminti atsitiktinius skaičius. Pusė jų turėjo įsiminti du, pusė – 7 skaičius. Po eksperimento visi buvo pakviesti pasivaišinti vaisiais ir šokoladu. Šokiruoja tai, kad studentai iš 7 skaičių grupės suvalgė 50% daugiau šokolado. Jei 2 minutės kognityvinio pratimo kaip reikiant išsekino jų valios atsargas, įsivaizduokite, kas vyksta su mumis, kai visą dieną atsakinėjame į skambučius, tikriname paštą, ar vaikštome po susitikimus – kiek šansų, jog po to priimsime adekvatų sprendimą?

Arba jei iš ryto per prievartą kėlėtės sportuoti, po to, sukaupę visas jėgas kramtėte salotas, vakare dar kažkas sunervino, bet susitvardėte, gali būti, kad ties kokia 22 valanda, valios jėgos išseks ir nukeliausite tiesiai prie šaldytuvo.
Mūsų neurologinis rezervuaras senka tuomet, kai mes naudojame valią kiekviename žingsnyje arba užsiimame protine veikla, kuriai reikia pastangų. Jeigu tai darysite protingai, šis faktas jums pasitarnaus. Štai kelios strategijos:

1. Atsisakykite trinties.


Visi tie kartai, kai mes negalime apsispręsti, sekina mūsų valią: ką valgyti pietums? Eiti sportuoti ar baigti rašyti laišką? Išgerti kavos su drauge ar sėsti prie rašto darbo? Autis aukštakulnius ar balerinas? Salotos ar cepelinai? Ką rengtis?
Kiekvienas šis sprendimas sukelia trintį ir sekina jūsų valios atsargas. Štai kodėl Steve Jobs visada rengėsi taip pat, o Barack Obama turi visą eilę vienodų kostiumų – nes jo smegenų reikia svarbesniems dalykams. Taigi, jeigu laukia sunki diena, jau iš vakaro pasitaupykite valią:
– Susiruoškite drabužius
– Iš anksto pasigaminkite pietus
– Savaitės viduriui rezervuokite masažą, kad nekiltų klausimų, ar eiti.
– Eikite miegoti anksti, kad galėtumėte keltis be žadintuvo (pasirodo, žadintuvas yra vienas baisiausių valios atsargų degintojų)

2. Kūrybinis darbas – pirmiausia

Yra dviejų tipų darbai. Kūrybinis darbas, kad ir rašymas, yra svarbiausias, nes už jo atlikimą esate atsakingas tik jūs. Antras tipas – darbai, kur tu turi tiesiog pasirodyti, pavyzdžiui, susitikimai. Jeigu dieną pradėsite nuo antro tipo darbų, kuriuos reikia padaryti, iki vakaro visos valios atsargos bus išsunktos, reikės poilsio ir kūrybos nebebus. Bet jeigu pradėsite nuo kūrybos, , popiet iškęsite ir susitikimus, nes REIKIA.
Abiem atvejais grįšite pavargęs, bet antruoju būsite nuveikęs dvigubai daugiau.

3. Planuokite


Nežinau, gal jūs – Ernestas Hemingway: galite ateiti užsimiegojęs, susiglamžęs, pasvyruoti virš darbo stalo, pamatyti pusiau nebaigtą sakinį, ir pradėti darbo dieną nuo jo. Bet galvojimas KĄ ČIA DABAR TURĖČIAU DIRBTI sudegina labai LABAI daug valios. Tad raskite laiko planui. Tarkim, iš vakaro padarytas kitos dienos darbų sąrašas ryte sutaupo maždaug 40 minučių mėtymosi. Tiesą pasakius, ir tas neužbaigtas sakinys man yra šiokia tokia pagalba, nes baigusi dienos rašymo darbus, visada palieku naują Word dokumentą su kito straipsnio pirma pastraipa.
Bet kokiu atveju, nebūtina į planą susirašyti visų darbų ir darbelių, idealiausia yra apgalvoti, kokius tris dalykus turėtumėte šią įgyvendinti šią savaitę, ir kiekvieną rytą darykite tai, kas priartins jus prie tikslo.


Daugiau skaitykite čia.


Rimantė Kulvinskytė

Rimantė Kulvinskytė

Esu žurnalistė, televizijos ir radijo laidų vedėja, mama, žmona, dukra ir draugė. LAIMĖS DIETA yra mano kelionė ir bandymas sujungti visus šiuos vaidmenis taip, kad kiekviename jų jausčiausi laiminga. Čia dalinuosi savo asmeniniais išgyvenimais, patirtimis ir pamokomis, kurios suteikia drąsos pradėti dieną. Labai tikiuosi, kad čia rasi kažką artimo sau.
Patiko straipsnis? Paremkite puslapį Patreone (spauskite mygtuką, esantį žemiau).