proTINGĖK

Kaip nepirkti to, ko nereikia: smegenų triukai, kuriuos žinodami išvengsite bereikalingų pirkinių4 min read

29 gegužės, 2020 3 min
Agnė Kajackaitė

Autorius:

Agnė Kajackaitė

Kaip nepirkti to, ko nereikia: smegenų triukai, kuriuos žinodami išvengsite bereikalingų pirkinių4 min read

Reading Time: 3 minutes

Pastarosiomis savaitėmis (o gal ir mėnesiais) nemažai laiko praleidžiame namuose. Tad spėju, kad jūs, kaip ir aš, nemažai to laiko praleidžiate… internetinėse parduotuvėse. Galime išsisukinėti, bet skaičiai rodo savo: internetinės prekybos gigantas AMAZON neseniai paskelbė apie, palyginus su praėjusiais metais, itin išaugusias apyvartas. Prie jų, tikiu prisidėjome ir mes. Ką įsigijote nuo tos akimirkos, kai buvo paskelbtas karantinas ir gyvenimas sulėtėjo? Ar viskas, ką nusipirkote, buvo neatidėliotini pirkiniai?

Jeigu jūs bent kiek panašūs į mane ir dar tūkstančius kitų pasaulio pirkėjų, manau, laikas nuo laiko įsigyjate kažką, ko jums visai nereikia. Ir tokiems pirkiniams įtaką turi ne tik mūsų impulsai, bet ir TRIUKAI, kuriuos naudojami prekybininkai mus panorina įsigyti daiktus, kurių net neplanavome turėti. Apie šiuos triukus papasakosiu šioje proTINGĖK straipsnių serijoje, bet noriu pastebėti, kad daiktų, kurie jums reikalingi, ir kurie jums patinka, pirkimas gali jus padaryti laimingesniais, tad tikrai neskubėte uždaryti visų online parduotuvių langų, tiesiog būkite atsargesni ir sąmoningesni.


Ar pamenate paskutinį savo įsigytą rūbą? Ar pirmąkart juo vilkėdami jautėtės gražūs ir laimingi (bent jau akimirkai)? Ar pamenate tą dieną, kai nusipirkote naują išmanųjį telefoną ir jis turėjo daug daugiau funkcijų ir darė nepalyginamai gražesnes nuotraukas nei ankstesnysis? Šiandien nusipirkau dvi prabangias kaukes. Prieš kelis mėnesius net nebūčiau pagalvojusi, kad jos galėtų atsidurti mano pirkinių krepšelyje, bet taip, šis pirkinys mane labai pradžiugino! Bet kaip j
ūs galite išvengti nereikalingų ir neplanuotų daiktų pirkimo? Žinodami kai kuriuos rinkodaros TRIUKUS, galėsite apsipirkinėti protingiau ir laimingiau.

Laimes dieta Patreon banner

 

RINKODAROS TRIUKAS NR.1: PRARADIMO BAIMĖ

KAIP JUMS Į JĮ REAGUOTI: įsiminkite, kad tai – tik triukas ir kontroliuokite savo praradimo baimę.

 

Vienas stipriausių ir svarbiausių bihevioristinės (elgesio) ekonomikos atradimų yra tai, kad žmonės praradimus vertina labiau nei gautą naudą. Kitais žodžiais tariant, prarasti kažką skaudės labiau nei nauda, kurią pajausite gavę kažką naujo ir vertingo. Šis atradimas buvo smulkiai aprašytas žymiojoje „Prospect Theory by Daniel Kahneman and Amos Tversky“. Beje, Daniel Kahneman yra Nobelio premijos laureatas, kurio šaknys – Lietuvos žydų bendruomenėje, labai rekomenduoju jo knygą „Mąstymas, greitas ir lėtas“ – joje daug praktinių patarimų apie tai, kaip priimti racionalesnius sprendimus gyvenime.


Taigi, įsivaizduokite, kad kažkas jums padovanojo naują kavos puodelį. Tai jus tikrai pradžiugintų. Bent jau mažumėlę, nes dovanos yra geras dalykas. O dabar įsivaizduokite, kad kažkas netyčia iš rankų išmetė jau jūsų turimą kavos puodelį ir jis sudužo. Kaip tai priverstų jus jaustis? Įprastai, pasak tyrimų, žmogus jaus daugiau skausmo netekęs kavos puodelio nei džiaugsmo gavęs naują puodelį – tai tiesiog užprogramuota mūsų prigimtyje.


Taigi, kaip internetinės prekybos rinkodara išnaudoja praradimo baimę tam, kad įsigytume kažką, ko mums nė kiek nereikia arba niekada ir nereikės? Na, turbūt viena dažniausiai pasitaikančių priemonių – tai šalia produkto parašytos frazės „Tik dabar – nepraleiskite progos“, „Šis pasiūlymas galios tik iki vidurnakčio“, „Už šią kainą liko tik du bilietai“. Ar jūs norite pražiopsoti TOKIAS galimybes? Jei atvirai, ne, nenorite. Paskutinis dalykas Žemėje, kurio norėtumėte yra prarasti tuos pigius lėktuvo bilietus… kurių net neturėjote.


Kitas būdas, į kurį įpakuota praradimo baimė yra bandomasis laikotarpis. Ar kada nors susimąstėte, kodėl NETFLIX arba Amazon Prime pirmąjį mėnesį savo naryste leidžia naudotis nemokamai? Galite išbandyti ir, jei nepatiks, atšaukti prenumeratą. Ir daugelis mūsų su ta prenumerata taip ir liks, nes prarasti ją būtų skausminga.


Taigi dabar, kai su jumis pasidalinau keliais pavyzdžiais, gali būti, kad jūs juos pradėsite matyti visur ir visada. Jums nesivaidena – jų išties visur daug. Taigi proTINGĖKITE ir išnaudokite savo žinias įsigyti daiktams, kurie dovanoja laimę, o ne pirkite kažką vien dėl to, kad kompiuterio lango kampe atbuline eiga tiksi laikrodis, verčiantis jus skubėti tam, kad „neprarastumėte“ daikto, kurį įsidėjote į virtualų savo pirkinių krepšį.

 

TRIUKAS NR.2 – kitame mano straipsnyje. Nepraleiskite progos jį perskaityti – tokių yra vienetai 🙂))

Agnė Kajackaitė

Agnė Kajackaitė

Agnė Kajackaitė - mokslininkė, elgsenos ekonomikos mokslų daktarė, kelerius metus vadovaujanti Berlyno socialinių mokslų centro Etikos ir elgsenos ekonomikos padaliniui. 2019 metais jos ir kolegos Tomo Chango atliktas temperatūros eksperimentas sukėlė didelį rezonansą ir pateko tarp 100 svarbiausių tų metų tyrimų pasaulyje.
Patiko straipsnis? Paremkite puslapį Patreone (spauskite mygtuką, esantį žemiau).